Tato stránka je věnována polomaketě větroně Discus cs 2,6m od CMPRO a to proto, že se mi neustále množí dotazy na tento model , pokusím se tedy shrnout moje poznatky do krátkého textu.
Mýtus - VOP Docela velký počet dotazů se týká " údajně malé " VOP, kterou je třeba ihned při stavbě nahradit jinou "větší" protože s originální VOP je Discus cs nestabilní / neřiditelný / vůbec nelétá. Moje odpověď je - to je skutečný mýtus a hloupost. Můj Discus létá od počátku s originální VOP která je součástí stavebnice a je zcela bez úprav. S touto orig. VOP létá model naprosto normálně, je ovladatelný jako každý jiný větroň, na přitažení nebo potlačení reaguje dostatečně na to aby se s modelem dala zalétnout i hodně "utažená " zatáčka , nebo jakýkoliv jiný běžný větroňový manévr který si usmyslíte. Klidně tedy použijte VOP která je součástí stavebnice.
Křídlo - Je konstrukční ,s tuhým (balsovým) potahem a potažené folií, je vybaveno modifikovaným profilem HX 83-Nase 3 . Spojka křídla je uhlíková kulatina , je dimenzována pro verzi kluzák, pokud tedy přemýšlíte o elektrifikaci Discuse bude třeba dostatečně dimenzovat, např. výměnou za ocelovou, nebo přidáním dodatečné spojky křídla .
Křídlo doporučuji vybavit turbulátory. Nejsou však bezpodmínečně nutné, záleží na vaší zkušenosti - pokud už máte něco nalétáno s podobnou "malou" polomaketou pak to nemusíte řešit. V případě že je to vaše první éro této kategorie pak turbulátory nalepte na křídla. Důležité upozornění - turbulátor není všespasitelné zařízení které zařídí "nesmrtelnost " vašeho letadla. Jako turbulátor mám nalepeny dva pásky samolepící bílé folie cca 2 mm široké, první je nalepen asi 1,5cm od náběžné hrany, od prvního geometrického lomu (cca polovina křídla) až ke konci křídla. Druhý pásek je asi 4 cm od náběžky od konce křídla do cca poloviny délky křidélka.
Toto zařízení má za účel, pouze oddálit okamžik kdy dojde k odtržení proudnic vzduchu, který obtéká křídlo. Posun toho okamžiku není nijak zvlášť velký , proto nepočítejte s tím, že nalepením turbulátoru budete moci "tahat éro za ocas". Pádová rychlost se tedy s turbulátory mírně sníží , rozhodně ji však nepokoušejte a snažte se létát na vyšší rychlosti.
Kořenové žebro jsem zevnitř vylil epoxidem, otvorem kterým je určen pro kabel serva. Důvod byl jen preventivní , chtěl jsem co největší pevnost křídla v místě, kde je nejvíce namáháno. Další nebo jiné úpravy křídla nejsou potřebné pro běžné létání.
KABINA - Plastová imitace kokpitu vůbec nepasovala na můj trup, tudíž jsem ji nepoužil - stejně jsem měl o vybavení kabiny jinou představu. Průhledný překryt kabiny však nějakou výstuhu potřeboval, použil jsem tedy balsu 2mm a smrkový nosník 2x2m z "domácích" zásob a zhotovil rámeček kabiny , na který jsem pak nalepil překryt kabiny. Z původniho plastového výlisku jsem vyřízl jen přístrojovou desku a tu vlepil do mého rámečku. Kabina se tedy snudává z trupu celá, vstup do trupu zůstal tedy zachován v celé své velikosti.
TRUP- Při koupi stavebnice v kamenném obchodě , rozhodně zkontrolujte souměrnost trupu , zejména pak směrovky. Nestydˇte se a nasuňte do trupu uhlíkovou spojku křídla a opravdu důkladně zkontrolujte pohledem zpředu i zezadu, zda směrovka svírá s uhlíkovou spojkou křídla úhel 90 stupňů. U některých stavebnic bylo zjištěno vyosení o výrazně velký kus. Pokud zjitíte nesouměrnost - nekupujte - a požádejte prodavače o jinou stavebnici.
Můj trup byl souměrný a tudíž jediné co jsem musel řešit, byla jeho pevnost. Dnes je můj trup zbaven původních vlepených přepážek v předu (tam kde má být servo SOP) . Rámeček pro servo SOP jsem si vyrobil svůj a vlepil jsem ho na přepážku mezi kabinou a křídlem , v kabině mi tak vznikl prostor pro maketového pilota. Celý čumák trupu až po odtokovou hranu křídla jsem vylaminoval skelnou tkaninou cca 100gr/m2 . Od přepážky za kabinou až k čumáku jsou vrstvy tkaniny dvě. Pevnost po vylaminování je dokonalá, při přistání se takto nemusíte obávat kdejakého kamínku ukrytého v trávě. Po dvou letech provozu a několika dosti drsných přistáních jsem zjistil , že přepážka v kýlovce je z příliš tenké překližky a je totálně rozdrcená , proto jsem v místě jejího obrysu (je to dobře vidět proti silnému světlu) vyřízl na spodku trupu otvor o velikosti 5x10 mm a do něj vsunul (a vlepil) smrkový nosník 5x10mm. Toto ale nemusíte řešit hned na novém letadle - vada se vůbec nemusí projevit pokud budete přistávat slušně. Ne jako já, na svazích za prudkého větru kdy je třeba éro doslova nutné "přibít" k zemi.
Nově jsem ještě trup vybavil vypínacím háčkem a pevným podvozkem aby byl Discus schopen odstartovat v aerovleku. - Zkušenosti z provozu budou časem.
Výbava - Model jsem pojal jako ekonomický ,proto je použitá výbava víceméně ze šuplíku , serva křid. HXT900 , SOP /HS81 , VOP/ SS1816 od topmodelcz.cz , háček HXT900, Aku 4čl. ENELOP , RX Futaba 2,4GHz 6kanál - momentálně testuji systém Assan 2,4 - cena přijímačů je rozhodně lidovější , zatím jsem nezaznamenal jediný problém s vybavením Discuse, vše funguje , žádná závada nebo nedostatečnost dimenzování se neprojevila.
LÉTÁNÍ- Discuse zatím využívám výhradně ke svahovému a termickému létání, k tomuto účelu slouží dobře. Jeho ovladatelnost hodnotím jako velmi dobrou - za podmínky že jste schopen udržet letovou rychlost !!! Zvládá i akrobatické prvky jako loping nebo souvrat, výkrut je obtížný - pokud nejste opravdu zkušený pilot , výkrut raději nezkoušejte.
Celé létání spočívá v tom, že Discuse musíte bez přestání řídit a hlavně udržovat rychlost !!! Pokud jste dosud létal pouze s větroni z EPP nebo podobnými papíráky které se nechají za letu chytit do ruky , budete mít s Discusem zpočátku problém s udržením letové rychlosti, ale není to nic na co by se nedalo rychle zvyknout - není se tedy čeho bát . Pořizovací cena je směšná a tedy se nebojte že při případné havárii skončíte bez domova :-)
Discus na svahu má nejraději rychlost větru mezi cca 5-10 m/s (záleží samozřejmě na místních podmíkách) , termika se s ním dá točit středně silná - na "vylizování" malých a slabých bublin je nevhodný.
Doporučuji mixovat křidélka se směrovkou, já mám nastavený poměr mixu 100/100 , výraznou diferenciaci křidélek a na přistání vyklápět křidélka nahoru !!! Těžiště modelu je 42-46 mm od náběžné hrany křídla (doporučuji tento údaj dodržet, pozn. při střední nebo zadní poloze těžiště je už nutné model rozjíždět potlačením, z praxe je známo že každý pilot radši tahá než tlačí), pro první lety nastavte přední polohu (těžký na hlavu) model pak snáze vybírá pády, po důkladném seznámení s letovými vlastnostmi posunujte těžiště postupně do zadní polohy , model se vám odvděčí vyšším výkonem (ale také menší stabilitou)při plachtění. Po všech úpravách a opravách je moje aktuální letová váha 1520 gr (nechápu kde se to tam vzalo:-) ) .
Hodnocení - Discuse samozřejmě nelze srovnávat s brusy F3x , nicméně pokud se vám líbí ladné tvary polomaket a jste vylétaný pilot dosud létající s menšími modely je pro vás tato polomaketa dobrou volbou pro vstup mezi větší modely - zejména s ohledem na nízkou pořizovací cenu, což je nesporná výhoda tohoto stroje . Celkově hodnotím Discuse jako povedený model který v rukách zkušenějšího pilota, umí rozdat hodně radosti z létání. Bohužel tento model neodpouští hrubé chyby v pilotáži a velmi snadno přechází do vývrtky - k jejímu vybrání stačí razantně potlačit a kontra do křidélek - i když je to proti zažité praxi , nutná je ovšem dostatečná výška pro takový manévr.
Závěr - co ještě dodat, snad jen že Discus opravdu nepatří do rukou začátečníků (!!!) ani jako druhý (pokračovací) model. Discus rozhodně není éro které by jste využili k létání každý den za každých podmínek - pokud jste ochoten přijmout fakt že s tímto modelem polétáte jen v ideálních letových podmínkách, bude pro vás Discus cs CMPRO dobrá volba. Tento model dokázal víc než jiné modely rozdělit rc piloty na dvě skupiny - jedni ho nenávidí a druzí milují - je tedy na vás ke které skupině se přidáte
Další informace o tomto modelu získáte v rozsáhlé diskusi na foru rcgroups : www.rcgroups.com/forums/showthread.php
A Rcmania.cz : www.rcmania.cz/modules.php
zde vlákno discus cs : www.rcmania.cz/modules.php
Protože obrázek je za tisíc slov přidávám tedy nějaká videa z létání vimeo.com/7979954 + vimeo.com/2357530 + vimeo.com/6999928
www.stream.cz/video/6/115967-discus-cs-2-6m-ctvrty-dil/